منظم – عدّی ایران روسیه مراکش افزایش

منظم – عدّی: ایران روسیه مراکش افزایش باهوشی سرمربی جام جهانی سرمربی تیم ملی فوتبال

مشخصات فــــــيلم عنوان: «آرزوی مرگ» محصول: کمپانی مترو گولدوین مدیر تهیه کننده: راجر برنبام سناریست: جوکارناهان کارگردان: الی روت مدیر فیلم

انتقام سخت یک پدر

انتقام سخت یک پدر

عبارات مهم : تصویر

مشخصات فــــــيلم
عنوان: «آرزوی مرگ»
محصول: کمپانی مترو گولدوین مدیر
تهیه کننده: راجر برنبام
سناریست: جوکارناهان
کارگردان: الی روت
مدیر فیلمبردار: روگی یر استافرز
تدوینگر: مارک گولد بلات
موسیقی متن: لودویگ گورانسون – طول مدت: 106 دقیقه
بازیگران اصلی: بروس ویلیس، الیزابت شو، کامیلا مورونه، وینسنت دونوفریو، دین نوریس و کیمبرلی الیز

«آرزوی مرگ» فیلم کلاسیک سال 1974 مایکل وینر کارگردان معروف بریتانیایی که 5 سال پیش درگذشت، شهر نیویورک را در شرایطی نشان می داد که تا گلو غرق در فساد و تباهی بود و فاصله چندانی با اضمحلال نداشت. 44 سال بعد از آن تاریخ، بازسازی آن فیلم به وسیله الی روت کارگردان 46 ساله امریکایی و براساس سناریویی از جو کارناهان تا حدی آن حال و هوا را حفظ می کند ولی در اکثر قسمت ها و دقایق خود نشانگر چیزهایی تفاوت دارد و این جای افسوس دارد لیکن متاعی را پیش رو داریم که مشابه آن را در بسیاری از فیلم های روز دنیا دیده و می بینیم و تکرار آن در قالب یک فیلم کلاسیک اشتیاقی را بر نمی انگیزد. در فیلم اوری ژینال چارلز برانسون فقید در ستیز با تباهی ها کوشا و کارهایش با نشانه بهسازی جامعه بود و در خیابان های نا امن نیویورک جولان می داد ولی در این نسخه ثانویه حس انتقامجویی شخصی کاراکتر بروس ویلیس که جانشین چارلز برانسون شده، بر هر چیز دیگری می چربد و شاید تهیه کنندگان فیلم از یاد برده باشند که اغلب کارهای اخیر ویلیس علی رغم فیلم های 20 سال نخست وی نگرفته و گیشه جالبی نداشته هست. انگیزه ویلیس جهت کشتارهایی که در فیلم می بینیم، جبران فوت همسر و فلج شدن دخترش در جریان ورود سارقان مسلح و پلید به منزل مسکونی وی است ولی همین مسأله به اضافه جایگاه اجتماعی فعلی ویلیس و پاره ای پرسشها دیگر نقاط تفاوت این ورسیون تازه با فیلم نخست است و همچنین انتقال اتفاقات از نیویورک به شیکاگو، دیگر عوض کردن صورت گرفته ولی چون شیکاگو از دیرباز شهر گانگسترهای امریکا بوده و معدن و مرکز تخلف، کسی از وجه اخیر ضرری نمی بیند. در چنین بلبشو و روال افسار گسیخته ای، کاراکتر بروس ویلیس که پل کرسی نام دارد، یک دکتر جراح موفق هست. حال آنکه در فیلم اوری ژینال چارلزبرانسون در قالب یک متخصص املاک و مستغلات که به عرصه قتل های وحشتناک کشیده می شود، لااقل به لحاظ ناهمخوانی شغلش با کردارش کمتر از ویلیس باورپذیر بود.

جشن تولد بدخیم
هرچه هست، پل کرسی از شکوه توفیق خود و خانواده خویش در ملاحظات اجتماعی و شغلی لذت می برد. دختر او جوردن (با بازی کامیلا مورونه) به تازگی وارد دانشگاه معتبر NYU در ایالت نیویورک شده است و همسرش لوسی (الیزابت شو) در آستانه دریافت مدرک PHD خود هست. این همسر و دختر وفادار یک مراسم خوش حالی تولد را جهت پل تدارک دیده اند، ولی وی را با یک تلفن اضطراری به بیمارستان محل کارش فرا می خوانند تا جای همکاری را پرکند که به باعث موضوعی اضطراری بناچار شیفت خود را ترک گفته هست. در نتیجه لوسی و جوردن مجبور می شوند که به جای رفتن به رستوران محبوب ارزش که محل گرفتن مراسم خوش حالی تولد پدر بود، به منزل بازگردند. آنها نمی دانند که سارقان منزل را تسخیر کرده و در حال جمع آوری اشیای با ارزش هستند و طبعاً انتظار بازگشت سریع آنها را نداشته اند. در درگیری غیر قابل اجتنابی که بین مادر و دخترش با گروه سارقان بی رحم پیش می آید، مادر در دم کشته می شود و دختر به حالت اغما فرو می رود.
ابتدا عزاداری و سپس جست وجو پل کرسی بعد از مطلع شدن از عنوان همان تصویر العملی را نشان می دهد که می شد آینده نگری کرد. ویلیس مراسم مورد نیاز را جهت همسر از دست رفته اش می گیرد و هر روز چند نوبت به بیمارستان محل درمان دخترش می رود تا از آخرین روند ترمیم و معالجه او مطلع شود. او با دو افسر پلیس مأمور بررسی پرونده این ماجرا (با بازی دین نوریس و کیمبرلی الیز) هم دائماً سرو کله می زند. فیلم با نشان دادن رفتارهای تند و پرخاشگرانه برادر پل به نام فرانک (وینسنت دونوفریو) این سؤال و شائبه را ایجاد می کند که آیا او به باعث بدون کار بودن و داشتن قروض کلان مجری این جنایت و یکی از سارقان منزل پل نبوده هست. همسو با این گمان منفی یکی از پلیس های مسئول پرونده به نام کارآگاه رینز (دین نوریس) به پل و وابستگان وی وعده می دهد که قدری صبر کنند لیکن فاصله کمی تا حل ماجرا دارد.

تنها راه موجود
ولی هنگامی که خبری از دستگیری سارقان و قاتلان نمی شود و الی روت نمایی را که نشانگر گفت وگوی تند پل کرسی با پدر همسر مقتولش است به نمایش می گذارد، بدیهی است که گرایش پل را به سوی خشونت و رسیدنش به این نتیجه را ببینیم که جواب خشونت را فقط باید با خشونتی شدید تر داد و چون آبی از این نیروی پلیس کاهل گرم نمی شود، باید شخصاً دست به کار شد. در نمای بعدی و در جهت این نحوه نگرش، پل کرسی را در یک مغازه خریداری اسلحه گرم می بینیم و زمانی که از این طریق خواسته او تأمین نمی شود، در وقت درمان یک گانگستر در بیمارستان محل کارش، به دست آوردن سلاح با کمک و همکاری این تبهکار امکان پذیر می شود.

انتقام سخت یک پدر

ورود به کارزار
کرسی بعد از قدری تمرین شلیک با این سلاح وارد کارزار می شود و به دنبال دردسر می گردد و هنگامی که به طور تصادفی شاهد یک ماجرای دزدی اتومبیل و تبعات آن می شود اسلحه خود را می کشد و سارقان را در کمال بی رحمی و خشونت می کشد و این بواقع تبدیل به یک تمرین بافایده جهت جنایت های مهم ای می شود که او در مورد قاتلان همسرش در ذهن خود طراحی کرده است.

ماجرا هنگامی که جالب تر می شود که یک رهگذر ناظر ماجرای قتل سارقان ماشین، از این مناسبت با گوشی تلفن همراه خود فیلمبرداری می کند و این فیلم را با وسعت روی شبکه های مجازی می فرستد و چون صورت پل در این تصویرهای مشخص نیست، در افواه از او یک سوپرمن مرموز و منفی ساخته می شود و رسانه های شهر و در پی آن مطبوعات کل کشور او را «انتقامجوی سیاه» می نامند.

یک به یک
از آن بعد بینندگان به فلسفه هیچ یک از کارهای خشن پل شک نمی کنند و برعکس او را در وقت از میان برداشتن تبهکاران تشویق می نماید و در نهایت پل به قاتلان همسر و فلج کنندگان دخترش می رسد و آنها را یک به یک شکار و معدوم می کند. الی روت در به تصویر کشیدن این خشونت عظیم بسیار سریع و بی واسطه عمل می کند و ماجرا به گونه ای تصویر می شود که انگار این پیگرد های تک نفره شخصی و از سر خون خواهی بهتر از تعقیب قانونی تخلف ها در امریکای پرتوحش هست. با این اوصاف فرقی نمی کند که کارآگاهان نیز به آرامی دریافته اند که انتقامجوی سیاه احتمالاً همان پل کرسی است.

مشخصات فــــــيلم عنوان: «آرزوی مرگ» محصول: کمپانی مترو گولدوین مدیر تهیه کننده: راجر برنبام سناریست: جوکارناهان کارگردان: الی روت مدیر فیلم

روزنامه ایران

واژه های کلیدی: تصویر | خشونت | نیویورک | ماجرای قتل | اخبار فرهنگی و هنری

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz